Nikt z nas nie zakłada, że wsiadając za kółko nie dojdzie do jakiejś nieprzewidzianej i niebezpiecznej sytuacji. Trzeba być jednak na to przygotowany. Warto znać przynajmniej podstawowe terminy, by załatwianie wszelkich formalności powypadkowych poszło w miarę sprawnie.
Co to jest Bezszkodowa Likwidacja Szkód?
Bezszkodowa Likwidacja Szkód (BLS) to nic innego jak załatwienie odszkodowania w krótszy sposób. Do tej pory było tak, że żeby otrzymać środki na naprawę, trzeba było wystąpić z wnioskiem do zakładu ubezpieczeniowego, w którym miał wykupioną polisę sprawcę. Teraz jest już zupełnie inaczej. To nasz ubezpieczyciel załatwia wszystkie formalności. Ma to sporo plusów. Po pierwsze skraca czas załatwienia środków z odszkodowania, a po drugie ściąga z naszych barków masę innych formalności. Trzeba pamiętać, ze wypadek sam w sobie jest dużym obciążeniem i takie ułatwienie jest bardzo pomocne. Dzięki temu można zaoszczędzić wiele czasu, a przede wszystkim stresu. BLS Ruda Śląska to obecnie standard. Oferuje go większość ubezpieczycieli. Usługa zyskuje ogromną popularność i uznanie wśród kierowców.
Kolizja a wypadek
Wiele osób myli te pojęcia, a część uznaje je za tożsame. Tymczasem ich znaczenie jest całkowicie różne. Kolizja to zdarzenie drogowe o łagodnym przebiegu. Osoby, które biorą w nim udział nie są poszkodowane, ranne. Jedyną poważniejszą rzeczą jest uszkodzenie pojazdów, ale poza tym nie ma żadnych ofiar. Samochód to w końcu rzecz nabyta i problem można łatwo rozwiązać. Poszkodowany otrzymuje odszkodowanie z polisy sprawcy. Procedurę znacznie upraszcza BLS Ruda Śląska. Tym samym w niedługim czasie można jeździć w pełni sprawnym i funkcjonalnym samochodem. Wypadek drogowy jest znacznie poważniejszy. Uszkodzeniu ulega nie tylko pojazd, ale również uczestnicy. Chodzi tu o uszczerbki na zdrowiu, trwałe kalectwo, a w skrajnych wypadkach śmierć. Kolizja i wypadek są też zupełnie inaczej rozpatrywane. W tym pierwszym przypadku sprawcy grozi mandat, w drugim sprawa trafia do sądu.
Szkoda całkowita
O szkodzie całkowitej mówimy wówczas, kiedy uszkodzenia pojazdu są tak znaczne, że nie opłaca się go naprawiać. Najlepiej oddać go na złom. Ocena, czy pojazd nadaje się do naprawy jest zależna od ubezpieczyciela. Większość zakładów za szkodę całkowitą uznaje wysokość wynosi powyżej 100% strat w przypadku OC, a 70% z AC. Wiele osób nie zgadza się z wyceną zaproponowaną przez zakład ubezpieczeniowy. W takiej sytuacji można sporządzić niezależny kosztorys.